TLATONILE SI ENCACAHUATADO

Nu m-am pus pe invatat cine stie ce limba ciudata. Gatesc mancare mexicana cu nume din astea dificil de pronuntat.

pipian2

Pentru mexicani mancarea lor e institutie.Nu te joci cu ea, nu inventezi, nu improvizezi. Amatorismele sunt taxate. Ori te duci la traditie si o respecti, ori mai bine nici nu te apuci de gatit.

La inceput nu intelegeam de ce nebunia cu ardeii iuti. In mintea mea erau la fel. Toti te pisca de limba, ce atata specificitate. Ei bine, sa te fereasca sfantul sa-i folosesti la intampare, sau sa nu stii sa-i manevrezi…

Au o varietate incredibila de arome, texturi, culori, grade de picant asa ca specificitatea are mult sens, iar apropos de manevrat, fara sa stiu m-am apucat sa toc un jalapeno proaspat si i-am atins interiorul, semintele. Am avut arsuri la degete vreo trei zile. Tre’ sa folosesti manusi, mi s-a spus ulterior.

Se zice ca daca iti poti imagina ceva, poti si face acel lucru. Pot simti o mancare doar citind reteta, sau privind o poza, daca imi si povestesti putin, senzatiile devin mai exacte.

Intimidata de dimensiunile culturale ale bucatariei mexicane m-am apucat de gatit abia de curand. Ideile sperie, practica spulbera preconceptiile.

Mi-a aratat Ramon o emisiune culinara, unde un domn simpatic se plimba prin tot Mexicul, si intra in bucatariile matusilor, bunicilor, tanti-ilor de pe-acolo. Femei simple, cu indelungat exercitiu la cratita mi-au dezvaluit taine si mi-au aratat ca orice lucru complicat e de fapt compus din elemente simple.

Daca ai ingrediente si simt al echilibrului e imposibil sa nu satisfaci exigentele mexicane.

Tlatonile, pe cat de straniu suna e de fapt un sos de seminte de susan, de dovleac si doua tipuri de ardei iuti.

Encacahuatado e tot un sos, dar de alune, cu rosii, ceapa, usturoi plus bineinteles alte doua tipuri de chile.

Cam toate ingredientele se coc, urmatorul pas e macinatul, apoi aducerea lor impreuna intr-o pasta a carei consistenta se stabileste cu ajutorul consomme-ului.

Se mananca cu pui sau peste, alaturi de orez.

Ambitiile mele nu se opresc aici, am in plan tamale si mole, asta asa ca examen pentru cetatenie🙂

 

2 thoughts on “TLATONILE SI ENCACAHUATADO

  1. Despre ce emisiune este vorba? As vrea sa o vad si eu.

    Tamales nu sunt greu de facut. La mole nu ma bag caci nu imi place, oricum e complicata sa faci mole adevarat, iti urez succes.:)

Leave a Reply

