IARNA, MATUSA MILICA SI SLANINA CU USTUROI

Iata cum se naste povestea unei felii rumene de paine taraneasca(recunosc, au fost de fapt trei felii), unsa din belsug cu usturoi si presarata cu fasii fine de slanina afumata facuta de tata.

E iarna. Frig cum n-a fost niciodata aici. Casele, dupa cum cred ca m-am mai vaicarit, nu au incalzire centrala. Incalzim spatiul in care stam cel mai mult, restul apartamentului transformandu-se in pestera.

De cand am invatat sa comunic cu corpul meu, in loc sa-i indes pe gat ultimele chestii sanatoase citite pe net, imi zice el cam ce-ar vrea.

Azi cand frigul e aspru si umblu zgribulita imi cere resurse din care sa isi ia calorii, sa aiba ce arde. Mancare consistenta.

Pun la facut cele doua verze pe care le aveam in frigider. Varza imi place simpla, trasa zece minute la tigaie cu o ceapa, ulei de masline si boia. La sfarsit faimosul cuplu – zeama de lamaie&piper cayene.

Hmmm, daca in loc de ulei de masline as pune slaninuta afumata? Sa miroase a mancare de iarna, sa se banuiasca savuosul gust de afumatura, sa mi se infiga dintii in bucatelele de soric.

Cu slanina sub nas, desi intre ea si satana am pus multi ani egal, amintindu-mi de fericitul timp al copilariei cand ne ungea bunica felii uriase de paine cu usturoi si untura presarand de-asupra sare grunjoasa, imi da ghiont o pofta de zile mari.

Pun paine la cuptor sa se rumeneasca, decojesc febril un catel de usturoi, tai artistic felii semitransparente de slanina si o pomenesc pe matusa Milica.

Matusa Milica venea la noi prin anii 80 sa-si dea examenele la facultate. Tin minte mai ales sesiunile de iarna. Imi placea tare de ea. Era foarte frumoasa, foarte desteapta, citea din niste carti pline de formule chimice(studia biochimia) ceea ce-mi crestea considerabil atat uimirea ca poate cat si respectul ca reuseste asa lucru dificil. Imi mai amintesc ca facea yoga, medita si manca mult, cu o pofta c-o placere pe care nu o mai vazusem la nimeni.

Banuiam ca prin cartile alea curioase ale ei o fi descoperit cine stie ce secrete, care noua, muritorilor de rand ne erau interzise. Manca mult, dar avea un corp suplu.

Pana la urma nu eram departe de adevar apropo de secrete. Am ramas odata singuri cu ea acasa. Ne-a pregatit de mancare. Ca aperitiv paine cu slanina si …neaparat usturioi, ne zice explicandu-ne expert despre reactiile chimice dintre grasimile slaninii, neutralizate cu succes de nu stiu ce compus din usturoi. Din stiinta ei care cuprindea mai multe si mai complicate lucruri am ramas cu informatia asta esentiala niciodata slanina fara usturoi.

Mi-a fost inutila atat timp cat am hulit slanina, dar acum ca am revenit cu sentimente mai bune iata ca pun din belsug usturoi pe paine, astern slanina, oftez de placere, inchid ochii si musc…

UZENA_SLANINA_BEZ_KUZE

2 thoughts on “IARNA, MATUSA MILICA SI SLANINA CU USTUROI

Leave a Reply

