VACANTA 2

Aseara  ma gandeam ca desi s-a petrecut la inceputul saptamanii vacanta pare deja departe,  pierduta undeva in timp. Balon luminos, usor cuprinzand o mare si cuminte fericire.

Iubesc aprig tara asta. Cu cat o descopar cu atat mi se inradacineaza in inima.

Am fost la Aveiro. Oras intretaiat de canale pe care ne-am plimbat cu barci ce odinioara transportau sare. Seamana cu gondolele, curbandu-se la varfuri, au pictate scene usor porcoase pe care a fost un deliciu sa le descopar, te leagana pe ape destainuindu-ti locul.

Piata de peste a fost proiectata de Eiffel, centrul vechi e plin de cladiri frumoase, unele art nouveau, o batrana fabrica de ceramica e acum superb centru cultural. Aveiro ramane in memoria mea afectiva si prin minunatul polvo a lagareiro(caracatita la cuptor) mancat intr-un restaurant mic, dar de mare traditie locala.

Langa Aveiro, la catva kilometri e oceanul. Claudio mi-a zis ca trebuie neaparat sa-mi arate ceva la tarmul lui. Doamne! M-a dus intr-un orasel din povesti. Case mici de lemn vopsite in dungi colorate, cu banci albe la intrare, cu flori, cu pace la vremea pranzului.

M-am inchipuit traind verile cu dragostea mea in una dintre ele, lipaindu-ne slapii pana la plaja si-npoi. Ce fericire marea, ce bucurie nisipul cald!

In drum spre Lisabona, tot ocolind autostrazile am mai vazut minunatii cum ar fi manastirea din Batalha aparuta neasteptat in mijlocul unui peisaj comun. M-a facut sa tip de uimire. In partea din spate a catedralei e un sanctuar neterminat. Pereti-opere de arta se opresc parca direct in cer. El e acoperisul. Soarele se revarsa in voie. Porumbeii zboara de colo colo, iar falfaitul aripilor li se aude amplificat de ziduri.

In capat mormantul unui cuplu regal. Pe piatra funerara statuile lor, in marime naturala, parca dorm. Se tin de mana. Amanuntul asta ma emotioneaza pentru ca si eu cu regele meu coboram in somn tinandu-ne de mana.

Din greseala, sau poate ca nu, am nimerit la Fatima. Tot drumul, uitandu-ma pe harta vorbeam de locul asta intreband daca ajungem la el sau nu. Se afla cumva la mijloc, intre caile posibile spre Lisabona, iar Claudio mi-a zis ca nu mergem. Atipisem. Cand ma trezesc imi spune ca nu stie exact cum a facut, dar suntem la Fatima.

M-am bucurat. Eram curioasa sa vad locul de mare pelerinaj. Nu e mare, e urias, modern, recent, contemporan. Enumar cuvinte care exprima cam acelasi lucru sa intaresc senzatia de non-traditional.

Ceva in mine era gata sa critice, sa maraie la adresa bisericii, repedelui inainte, comertului cu cele sfinte, bla, bla, bla, dar am inaltat ochii catre cer. Era albastru, albastru traversat de nori pufosi, manati repede de vant, iar pe el se profila, asezata in turla catedralei o corana de aur. Imaginea avea ceva suprarealist si in ciuda dimensiunilor, uman. Am ramas privind-o fascinata.Toate constructiile din jur disparusera. Ramasese un camp pustiu si in inima mea uimirea pastorilor carora li s-a arata fecioara. As fi putut zbura de mana cu iubitul  pana acolo sus, sa atingem coroana sau poate am si facut-o pentru ca in palme ii simteam deja netezimile reci.

In catedrala schamatica, austera rasuna orga si o voce de inger. Le-am ascultat un timp apoi am preferat sa ma asez sub maslinul de-afara. Toate sunt cum sunt Doamne, lumineaza-ne sa vedem Adevarul! Asa m-am rugat si-am plecat  mai departe.

4 thoughts on “VACANTA 2

1. Dupa o varsta, vacanta va consta in amentiri nu alegerea destinatiilor, va conta doar ce ai facut nu ce vei face…

2. Batalha e cel mai frumos loc de cult, in mintea mea. Si mai ales Capelas Imperfeitas. Mi-a fost dor de el timp de 13 ani pana cand m-am intors anul trecut.