PE ROMANESTE

In saptamana ce tocmai s-a terminat am avut pretexte sau contexte romanesti de petrecut.

Joi, eu, Laura si Antoaneta am pus de-un pranz cu bucate de post. Fiecare a contribuit aducand cate ceva. Am facut un curry de legume si lapte de cocos atat de bine scazut la cuptor incat puteai jura ca e zacusca. S-a potrivit fla fix cu nachos-ii bio pe care ii aveam prin dulap. Am mai produs o pasta de seminte de floarea soarelui cu rosii uscate, mac si ceapa. Sa ne indulcim am adus o prajitura raw, de mere, cu crema vanilata de tofu. Antoaneta a venit cu mamaliga si varza calita, cous-cous cu ciuperci, iar Laura cu un minunat de simplu si bun orez integral cu varza proaspata. Ne-am dat in vorba, am mancat, ne-am laudat unele altora talentul si priceperea intr-ale bucatariei. Frumos e pe lume cu romance inimoase!

Vineri, aproape de miezul noptii, au dat la televiziunea portugheza Amintiri din Epoca de Aur(nu-l vazusem inca), prilej sa invitam cativa prieteni sa cunoasca Romania intr-o cheie vesela. Alfonso, spaniol, prieten de-al Laurei, Ana, prietena draga a lui Claudio, Laura plus noi, gazde, ne-am asezat in fata televizorului, dar pana sa inceapa filmul i-am omenit cu mamaliga cu branza, in forma sofisticata pe care v-am prezentat-o acum cateva zile, iar de rontait am luat eugenii si ciocolata cu rom spunandu-le ca sunt reinterpretari ale unor celebre dulciuri din copilaria mea.

Alfonso a devenit fan al cinematografiei romanesti, spre final Claudio si Ana au cazut rapusi de somn, nu pentru ca nu le-ar fi placut ci pentru ca era extrem de tarziu, iar ei sunt oameni ai muncii rupti de oboseala, eu am rezistat fiindca dormisem la pranz, Laura si ea pe metereze.

Mi-am dat seama ca ma induioseaza, da asta e cuvantul cel mai potrivit, ma induioseaza Romania cu toate ale ei.

Sambata am planuit sa mergem la Inviere. Slujba s-a tinut intr-o catedrala mare din Baixa, o catedrala care a ars. I-au refacut tavanul, dar peretii sunt lasati asa, cu urmele focului. N-au pic de aur, dar cata maretie inspira zidurile cenusii.

Dimineata am framantat aluat sa fac o pasca. Pentru ca n-am vrut sa pun zahar am  improvizat un pic, adaugand fainii intergale de grau si faina de alfaroba care e usor dulce, am pus fructe uscate atat in aluat cat si in branza. A iesit buna. Jumatate am pastrat-o acasa, jumatate am impachetat-o si am luat-o la biserica sa i-o daruiesc  Laurei.

Iata-ne deci aproape de miezul noptii la poarta catedralei. Multi romani, foarte multi. Habar n-aveam ca sunt atatia aici. Imbracati de sarbatoare, cu cosuri pline aduse la sfintit, umpland piata de soapte si mai tarziu de cantec Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte trecand…

Sta sa ploua, chiar trage un ropot facandu-ne sa ne retragem pe sub stresini, dar dupa cateva minute cerul se limpezeste si se umple de stele. Cant, cant din toata inima cu ochii la flacara lumanarii. Mereu mi-a placut sa cant Hristos a inviat, sa-mi aud vocea mica intre atatea voci. Claudio se uita la mine cu cea mai calda privire din lume. Intram in biserica. Ramanem langa usa, intr-un loc mai ferit. Ascult povestea din biblie si cant de cate ori se canta. Dupa un timp plecam catre casa. Vreau sa duc lumina in cuibul nostru drag. Tin paharul cu lumanarea in palme, ferindu-l in dreptul strazilor ce vin de la rau, ca ele sunt mereu vantoase, trec printre oamenii iesiti sa petreaca, iar ei ma privesc mirandu-se de ciudatul meu obicei. Ajungem acasa purtand lumina in maini, inima si ochi. Hristos a inviat!

This slideshow requires JavaScript.

7 thoughts on “PE ROMANESTE

  1. Adevarat a inviat!
    Iti dai seama ca noi am facut acelasi fel de pasca,cu fructe uscate?😀 Chiar spuneam data trecuta intr-un comentariu. De ceva timp incoace numai asa fac aluaturi.N-am mai pus zahar de luni de zile. Pe mine ma uimeste cum in ultimele zile parca gandim la fel,sau tu-mi raspunzi gandurilor mele.
    Pasca mea insa, cum am si scris intr-un post, mi-a mancat-o azi un pescarus putin ranit. Nu m-am suparat,ca eu si copiii i-am dat-o, i-am zis doar sa-i fie de bine si sa se faca bine🙂
    eugenie am incercat sa mananc in vara,dupa multi ani,nu mi-a placut,avea prea multa aroma de rom si era mai moale decat o stiam eu.Da’ ciocolatele par sa fi ramas la fel.Imi mai placea una, Fagaras,parca?

  2. Hotărât lucru e ceva cu butonul tau de “like” ca nu reactioneaza. Am vrut sa marchez ca m-a impresionat plăcut micuta voastra ceremonie, pozele si felul cum ati organizat toată seara Invierii.

Leave a Reply

