DIN BUCATARIE

Desi din fire obosesc repede, gasesc entuziasm si energie pentru toate lucrurile. Am luat aminte la vorba cuiva descoperindu-i adevarul prin practica. Omul zicea, la o varsta cand altii abia se taraie, ca isi ia puterea din prezent, ca-i e usor sa faca orice pentru ca s-a despovarat de greutatea trecutului. Nu-si irosea forta aiurea, ea ramanandu-i toata ca sa traiasca clipa.

Azi va invit in bucatarie pentru cateva baze simple si bune. Mananc in continuare fara zahar, fara gluten, cu cat mai putine alimente conservate. Experimentez, elaborez sau doar fierb niste orez intergal langa care pun o salata. Oricum ar fi mancarea mi se pare un dar, o legatura cu lumea, o bucurie fara margini.

Micul dejun imi place sa fie consistent si cald, mai ales acum cand s-a racit afara. Orezul integral ramane baza mea preferata. Intai il fierb, apoi il scurg, il combin cu lapte de cocos, scortisoara, nuci si-l indulcesc cu stevia. Ii seamana leit clasicului orez cu  lapte. Alte variante pentru cereale sunt meiul si hrisca. Cele doua, inainte de fierbere trebuie coapte putin in tigaie.

Inca o baza-clatitele din faina de naut sau hrisca. Un albus, apa, faina si sare sunt cele cateva elemente din compozitie. Se bate albusul spuma se torna apa peste, apoi faina, amestecand bine si gata.

Clatitele se pot umple cu o multime de bunatati. Sarate – cu dovlecei dati pe razatoare, trasi la tigaie si amestecati cu branza feta, cu spanac, cu piure de brocoli, cu zacusca, cu guacamole. Dulci pot fi cu piure de mere sau gutui coapte, cu “ciocolata” din faina de roscove.

Uneori tai un fruct cubulete(mar, para, piersica, nectarina, gutuie) il las la cuptor cat sa se incalzeasca,sa se inmoaie, si sa lase putina zeama, apoi ii pun deasupra crema de iaurt(iaurt normal, lasat la scurs cateva ore) pe care daca il vreau dulce il amestec cu stevia. Poate fi mic dejun sau desert.

Pentru rontait fac crackers de hrisca si grisine de naut.

Crakers: faina de hrisca, faina de seminte de in(cam 25% din cantitatea faina de hrisca), seminte de susan, apa, sare. Se face din toate astea o pasta moale care se lasa cam o jumatate de ora la temperatura camerei. Pe hartie de copt pun pasta cam cat un ou, o acopar cu folie de plastic si o intind cu sucitorul(asa ii zice bunica ruloului aluia de intins aluat) cat de subtire pot. Cu cat e mai uniform-subtire cu atat foaia va fi mai crocanta si mai buna peste tot. Nu va speriati daca pare lipta de hartie. Dupa ce se coace se desprinde foarte usor.

Grisine: faina de naut, apa, sare, mac sau susan, rozmarin, cimbru ori alte plante aromatice, piper cayene, rosii uscate, ulei de masline.

Se pun in faina de la inceput ierburile,sarea, piperul si rosiile taiate cat mai mic apoi se adauga apa si uleiul. Se amesteca bine pana aluatul e usor de desprins de pe degete. Se rup bucatele mici din el si se ruleaza pe un fund, asa cum faceam cu plastilina cand eram mici. Se coc pe hartie, la foc mic, ca sa se usuce bine si sa fie crocante.

Grisinele, crackersii si nucile ma salveaza de la a manca tampenii cand plecam pe undeva. Stiti opririle la benzinarii unde iti trebuie sau nu tot cumpeti niste biscuiti, niste alune. Nu exista mai nimic pe-acolo care sa nu contina chestii pe care evit sa le bag in mine asa ca ma pregatesc de-acasa scutindu-ma de frustrarea ca toti in jurul meu rod cate ceva iar eu nu.

La pranz incerc sa mananc legume crude, adica salata, dar imi trebuie ceva cald si consistent langa ea. Daca nu e orez, sau peste, poate fi tofu la gratar cu pasta de ardei copti (se coace un ardei rosu, mare, se curata si se taie fasii, se amesteca in blender cu ceapa si usturoi, pasta obtinuta o pun cu ulei de masline in tigaie si o las sa scada pana dispare apa, iar ea devine cremos-uleioasa. La final ii adaug piper cayene, lamaie, sare si o mana de seminte de floarea soarelui crude). O alta leguma care imi place mult e vanata. Taiata rondele,  o pun pe gratar si asa firbinte o ung bine cu un sos de ulei de masline, otet de mere, si usturoi. Apoi sunt leguminoasele. Prefer fasolea mung si lintea pentru ca fierb foarte repede. de obicei le fac cu condimente indiene si lapte de cocos.

Din cand in cand ma rasfat cu cartofi dulci, sau cartofi normali, la cuptor. Taiati in patru, pe lung, stropiti cu putin ulei, presarati cu sare, piper si rozmarin sunt o minune. Ador felul in care rozmarinul imi parfumeaza toata casa. E in mirosul ala ceva atat de cald, de invaluitor si reconfortant. Merg foarte bine cu crema de iaurt in care pun usturoi si praf de curry.

Pentru ca lui Claudio ii place sa manance foarte simplu, adica peste cu legume fierte peste care pune putin ulei de masline, serile gatesc asa. Desi la inceput ma gandeam ca fierturile astea n-au nici un farmec treptat am descoperit ca-mi plac mult, ca simplitatea lor cuprinde  gusturi genuine pe care o mancare mai elaborata le ascunde.

This slideshow requires JavaScript.

17 thoughts on “DIN BUCATARIE

  1. ce ma bucur cand si altii descopera gustul de dincolo de ceea ce pare banal! Pur si simplu, in timp, ajunsesem sa disting intre ei fulgii de grau de la diferiti producatori (sau mai degraba ambalatori;)

  2. De-abia astept sa mancam iar impreuna, avem gusturi atat de asemanatoare ca-mi lasa gura apa, pana si cartofi/ cartofi dulci cu rosmarin fac, uneori pun si dovlecei taiati felii mai groase langa! Gasesti usor faina de hrisca? In Franta e o reteta bretona traditionala, galette bretonne, care se poate face si cu bere in loc de apa, am incercat si a iesit bun.

    Preconizam sosirea intre 15 ianuarie – 1 februarie, numai bine sa ma joc nitel in zapada inainte si sa ma incalzesc cu visinata de la mama:)

  3. Minunata postarea ta si am ajuta foarte mult. De ceva vreme incerc si eu sa mananc fara gluten si fara zahar si retele tale sunt bine venite.
    Eu stiu ca fructele se mananca intre mese, se digera cel mai bine pt ca timpul de digestie e mult mai scurt decat al altor alimente iar daca le mananci dupa masa incep sa fermenteze. Asta creeaza multe neplaceri pentru digestie si pentru ficat (alcoolul degajat in urma fermentarii).
    Te imbratisez!

    • Sper sa-ti fie de folos. Sunt foarte simple, nu-ti complica viata. Daca vrei zi-mi si mai postez retete.
      Ai dreptate, cel mai bine e sa manaci fructele intre mese. Uneori incalc regula asta si nu ma simt prea grozav dupa.
      Te imbratisez si eu

      • Imi sunt de folos, da si tare mi-ar placea sa mai postezi retete.
        Eu am facut azi niste biscuiti cu parmezan, unt, faina de orez integral si faina de naut, foarte buni. Ieri am facut o inghetata la minut din zmeura inghetata, banane si curmale, toate puse in robot.

        Te imbratisez!

  4. ”……s-a despovarat de greutatea trecutului……” cat adevar…..Doamne…..cat de important este sa lasi trecutul in pace…Mult as vrea sa te intreb ceva…..dar sa nu uit:imi place si felul in care iti organizezi dieta….stilul tau de a gati si de a manca…Ca sa nu mai zic ca te ….admir.( de fapt ma bucur pt amandoi)…. pt faptul ca iubitul tau e adeptul unei hraniri simple si naturale si echilibrate……..Eu regret ..stai ca am zis deunazi ca nu vreau sa regret nimic…..deci…as vrea si eu cate ceva din ce se gaseste doar ..afara….lapte de cocos de exemplu….si alte cateva condimente si ceaiuri….Am auzit ca ar fi mai bine sa nu combinam mancarea gatita cu cea cruda….cu salatele….ca sa nu zic de fructe….Eu stiu …ca se mananca doar pe stomacul gol..tu ce zici?…..Fac o pauza sa termin temele cu fetitele si revin sa te intreb de trecut…..te imbratisez cu draaaaaaaag…..

    • Se gaseste lapte de cocos si in Romania, la hipermarket-uri, stiu ca am cumparat acum cativa ani pentru o reteta tailandeza.
      Apropo de treaba asta cu ce e bine si ce nu, cred ca ne face bine ce credem ca ne face bine si rau la fel. Am trait o mica intamplare care m-a pus pe ganduri. Pe unul dintre copiii lui Claudio il durea burta. Eu m-am repezit sa-i fierb orez cu morcovi cum ne facea bunica. Mi-a zis sa-i fierb niste cartofi . Cartofi??? Vai, dar fermenteaza, m-am dat eu desteapta tot cu ce auzisem de-acasa. S-a uitat la mine de parca aterizasem de pe alta planeta si mi-a raspuns, dar eu asa m-am facut mereu bine. Deci e o treaba foarte culturala cu ce ne prieste si ce nu. Mai bine sa ne luam ragaz si sa ne ascultam corpul. Cand facem asta manancam exact ce-i trebuie.
      Lui Claudio ii e simplu, n-are nici o filosofie legata de mancare. Sunt invidioasa pe naturaletea lui🙂
      Intreaba-ma
      te pup

  5. Uite reteta:
    – 1 cana jumate de parmezan (1 cana are 250 ml)
    – 57 g unt
    – 93 g faina de orez brun si faina de naut
    – un praf de pudra de usturoi
    – putina sare (eu nu am pus)
    Se pun toate in robotul de bucatarie si se adauga f putin lichid (eu a pus lapte de capra) pana cand aluatul formeaza o bila. Se fac bilute si se coc in cuptorul incalzit la 180C cam 12-15 min.

    Sper sa iti placa!

  6. Buna draga Lola
    Ce frumos arata manncarea ta si ce sanatoasa trebuie sa fie. Daca imi dai voie am o sugestie pentru legumele fierte: sa le faci la abur pentru ca isi pastreaza mult mai bine gustul si vitaminele si au un gust incomparabil mai bun decat legumele fierte. Exista steamere clasice electrice cu sertare din plastic, dar si un sistem mai vechi din inox, si anume: baza este o oala normala de inox (pentru apa) peste care se aseaza o alta oala dar cu fundul gaurit ca o strecuratoare mai larga (pentru legume), iar deasupra un capac. Ganduri bune din Franta, Mihaela.

  7. Si eu am numai faina integrala si orez integral in casa, de mult timp. Si grau boabe,pe care eu si copiii il mancam diminetile, grau germinat cu miere.
    Dar si mierea si propolisul sunt nelipsite. Si argila (cura cu argila chiar mi-a vindecat un deget mai umflat si mai stramb cu care ma obisnuisem sa nu fie ca celalalt, inca din copilarie, e incredibil ).
    Sunt prietenele mele bune🙂
    De ce indulcesti cu stevia, nu e mai buna mierea?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s