JOACA

Scriind postul de ieri, m-am gandit mult la relatiile pe care le stabilim cu proprii copii. Ce-i invatam, cum si de ce? Ii invatam cam ce ne-au invatat si pe noi altii, daca intre timp n-am inteles nimic altceva, le servim informatiile folosind formule deja fabricate, pe care le-am preluat in virtutea inertiei. De ce? Stim cu adevarat de ce?

Am vazut un documentar despre cultura animalelor. Prin cultura intelegandu-se suma de obiceiuri transmise prin invatare. Rudele noastre foarte apropiate, maimutele, ne depasesc la capitolul educatie. Am fost fascinata sa le vad intelepciunea. Sunt extrem de liberale, tolerante si binevoitoare cu odraslele.

Exemplu: mama maimuta le-a aratat puilor adunati in jurul ei cum se sparge nuca.

Folosea o piatra plata ca baza pe care aseza nuca si cu alta in mana o spargea. A demonstrat ce si cum, dupa care i-a lasat pe pui in pace, sa incerce singuri. Statea relaxata la umbra supraveghindu-i fara sa intervina. Puii? Erau atat de amuzanti incercand tot felul de variante: sa sparga o alta piatra in loc de nuca, sa sfarame un mar, sa sparga nuca direct pe pamant, sa se mai ciocaneasca cu pietrele unul pe altul, in fine, experimentau tot ce le trecea prin cap si ERAU LASATI, chiar daca le mai cresteau si cucuie.

Noi prevenim, impiedicam. De cate ori n-am facut pe desteapta cu Vladimir, de cate ori nu mi-am pierdut rabdarea in fata neindemanarii lui, de cate ori nu mi-a fost frica sa nu i se intample ceva daca-l las sa incerce diverse, de cate ori…

Copiii invata despre lume prin experienta directa si prin joc. Teoria e foarte departe de lumea lor bogata dar simpla in acelasi timp.

Astazi m-am jucat cu micul meu dejun, in numele adultilor prea obositi sa faca asta si dedic farfuria tuturor copiilor.

Se numeste Intalnire.

Trei prieteni: Melcul Tanase, Ariciul Aristide si Veverita Aurica s-au intalnit intr-un luminis din padure sa schimbe cateva vorbe. Tanase s-a laudat cu rotile pe care tocmai si le-a montat ca sa se miste mai repede, Aristide le-a marturisit ca e indragostit lulea de aricioaica Melania, iar Aurica e proaspat intoarsa dintr-un lung voiaj. A fost in gradina casei de la marginea padurii, unde o fetita venea dimineata si seara sa-i aduca nuci. Ar mai fi stat ca tare bine i-a fost, dar i se facuse dor de prieteni si de casa…

Biscuiti de orez proaspat facuti, pasta de branza feta si legume

This slideshow requires JavaScript.

12 thoughts on “JOACA

  1. ce frumos! îmi place de personajele tale! îl aştept pe vulpoiul ghţă!😀
    ai infinită dreptate, transmitem lucruri pe care uneori nici nu ne dăm seama că le-am absorbit de la părinţii, profesori. şi de multe ori nici nu-i nevoie să devenim părinţi ca să le dăm mai departe, pentru că unele tipare “acaparatoare” ne sunt la îndemână şi cu partenerul, şi la serviciu.
    şi deci ne întoarcem la prezenţă, nimic fără ea, totul cu ea.

  2. … eu multumesc bunuluiDoamne-Doamne ca m-a ajutat sa ma trezesc…..sa incep imi cresc copiii cu iubire ,rabdare si iertare…In urma cu un an,am realizat ca trebuie sa ma cresc si pe mine….si doar o plecare afara,pt cateva luni,mi-a dat sansa sa incep,sa vad ca e posibil sa ma nasc …..Alaturi de toti cei din familie,de colegi de vecini,de prieteni chiar,lucrurile merg destul de greu….Pt ca au o anumita perceptie despre tine si nu le e usor sa renunte la vechile tipare……Ei te vad intr-un anumit fel,tu faci eforturi sa te scimbi,unii chiar nu cred in schimbare-“draga eu asa m-am nascut,nu ma pot schimba”(de cate ori amauzit eu replica asta!)..Ei bine…departe…alaturi de straini am realizat ca pot fi asa cum simteam ca sunt….Intorcandu-ma….cei mai multi au vazut ca a venit altcineva…..In fine…..inca am dificultati de educare a mea si a copiliilor,caci locuim impreuna cu parintii mei,in aceeasi curte…dar din fericire eu stiu ca e posibila …. cresterea prin si in Iubire…..acum stiu…..
    Omleta n-au mancat deocamdata,ca nu le prea place ,dar le-am facut ochiuri si le-am decorat cum am vazut la tine…..Acum au vazut Povestea si au decis sa incerce pt dimineata,minus branza feta….da le dau eu alta branza…….care le place…..Imbratisari dulci din Moldovaaaaaaaaa,din Cotofanesti……va trimitem cu mare drag…..Ma intreaba fetele ce mai face Vladimir…..Le-am zis ca iubitul tau sot-Claudio,are si el copii din alta casatorie,si ca impreuna sunteti o familie grozava in care iubirea si respectul va dau putere si implinire…..
    I-au aratat mamei mele,poza in care Claudio te tine de mana….”uite mamaie,aici o iubeste Claudio pe Lolaaaaaaa.”…pupiiiiiiiici……

    • Efemerul… Nu mi-a fost mila sa le mananc pentru ca totul e menit sa fie si sa nu mai fie. Cu bucurie le-am facut, cu bucurie le-am mancat.
      Nu exista cale spre fericire, fericirea e calea🙂

  3. In ceea ce priveste educatia, asa este, animalele aplica metode naturale si inteligente, spre deosebire de om, care nu se poate abtine sa dirijeze, manipuleze, indoctrineze, si de foarte multe ori nu se limiteaza doar la odrasla lui, ci extinde dominarea si asupra copiilor altora.
    Replici gen: “da de ce scrii puisor cu stanga”, “de ce nu ti-a gaurit mami a ta urechile pana la varsta asta”, “da ce-i cu tine de esti asa de slab” au drept intentie alinierea tuturor copilasilor si aducerea lor la acelasi calapod. Inotam ca niste pesti besmetici, in banc, putini avem curajul sa spargem tiparele vechi si rigide.
    Daca un adult cauta adevarul, in ochii copiilor il va gasi, pur si intact.

  4. Buna dimineata, cu miros de Vama Veche🙂,

    Minunat ce faci tu acolo, in farfuriuta🙂..Catinca ti-a tras un mare chiot cand a vazut pozele si a incercat sa “fure” de pe display,bunatatile tale :)))).

    te imbratisam, te pupam si te iubim🙂

  5. Multumesc pentru frumos, nu numai ptr cel din ultimul post. voiam sa te rog, daca se poate, sa ma ajuti si pe mine cu o informtie. As vrea sa pictez niste piese de mobila vechi, ce si-au pierdut din farmec in starea actuala. intrebarea mea ar fi ce fel de vopsea trebuie sa iau. multumesc

Leave a Reply

